Följ med erfarna och äventyrliga  guider runt i den mest varierande miljön i vatten och på is. Dela upplevelsen med Nordic EcoTours i kajak på sommaren. Foto: Nordic EcoTours

Kanot, kajak och egen båt

Vänern med vår långa kust och skärgårdar är ett eldorado för färder med kanot och kajak. I Säffle finns det även både små sjöar och flera stora sjösystem att paddla i som till exempel Svansjöarna, Byälven, Harefjorden, Björnöflagan som leder upp i Glafsfjorden.

Linfärjan på Högsäterleden går mellan Högsäter och Fyxnäs i Byälven, färjeledens längd är 75 meter lång och överfartstiden är tre minuter.

Linfärja Högsätersleden

För dig som tänker paddla från Harefjorden via Byälven upp i Björnöflagan, Glafsfjorden och vice versa tänk på att vara ta det försiktigt vid linfärjan vid Högsäter. Passera inte linfärja i rörelse!

Högsätersleden- Trafikverket
Ett av Kanot Center Svanskog mest populära turer är den kombinerade turen med vandring i naturreservatet Glaskogen och kanot tillbaka.

Kanot Center Svanskog

Kanotcentret ligger i hjärtat av de vackraste kanotområdena i Sverige. Boka kanotpaket från några dagars paddling till flera veckor, lämpliga turer för både nybörjare och familjer. Prova på Öhoppning i Vänern, ett av de vackraste naturområdena i Europa. Du får all information du behöver för din tur; om skärgården, de svenska allmänna rättigheterna, naturreservaten, fiskereglerna med mera.

Kanot Center Svanskog
En grupp kanotister är på väg in i en smal vik längs vass för att ta paus, några av dem har redan kommit upp på land. Boka ett äventyr med kompisar, det finns fler aktiviteter att välja på.

Survival Center Svaneholm

Prova på kanot och kajakpaddling, klättring och vandring. Survival Center Svaneholm hyr ut allt du behöver. Paket för grupper och för dig som vill ge dig ut själv. Oavsett vad du vill göra så har Survival Center rätt utrustning.

Survival Center Svaneholm
Vänern ligger spegelblank, det syns endast små krusningar av kajakerna som glider fram på vattnet. Följ med de erfarna och äventyrliga guider på Vänern

Nordic EcoTours

Havskayakupplevelse med guide i Vänerns skärgårdar. Vänern är Sveriges största sjö med 22 000 öar och holmar. Upplev lugnet, naturen, underbara stränder och klippor. Guiderna berättar gärna om skärgårdens spännande historia och kultur. Både nybörjare och skickliga paddlare är välkomna.

Nordic EcoTours
På Ekenäs finns både cykel och kanot att hyra för fina turer i viken eller ut på Vänern. Cykel och kajak hyr du på Caféet i Ekenäs gästhamn

Restaurang Ekenäs - kajak och cykel

Upptäck vackra Ekenäs. I caféet på Ekenäs kan du hyra kajak för en paddeltur i Vänerns skärgårdar och även cykel för en fin tur på småvägar runt Värmlandsnäs. Vill du stanna flera dagar så finns här camping för tält-, husvagn-, ställplats och stugor att hyra.

Restaurang Ekenäs - aktiviteter
Hyr kanot, roddbåt eller trampbåt för en rolig tur i vik av Vänern vid First Camp Duse Udde.

First Camp Duse Udde

Hyr kanot och roddbåt för en spännande tur i Vänern eller trampbåtar för lite kortare turer i viken. Vänern, med barnvänliga sandstränder, klippbad och den inbjudande naturen runt om, gör camping till en populär familjecamping och ett paradis för båtfolk, för vattensporter och fiske.

First Camp Duse Udde - aktiviteter
Här har fiskare tagit paus i en vik någonstans i Vänern. Båten har dragits upp på land, i bakgrunden breder Vänern ut sig, det syns inget inget land i sikte.

Relax Ranch

Upplev ett äventyr på Vänern som båttur med guide för övernatting under öppen himmel på ö i Vänern. Hyr båten för en dag eller veckovis för egna turer. Boendet ligger cirka 3 km från Ekenäs gästhamn.

Relax Ranch

Säffle Turistinformation