Du är här: Säffle fibernät / Öppet fibernät / FAQ / Tekniska frågor

Tekniska frågor

Vad är skillnaden mellan bredbandstelefoni och prioriterad IP-telefoni?

Skillnaden är att bredbandstelefonin kräver att du har en internet-tjänst, telefonin går alltså via din internet-tjänst. Prioriterad IP-telefoni får en egen "signal" i nätet och är inte beroende av din internet-tjänst. Det krävs att du har en bredbandsswitch för att få prioriterad IP-telefoni.

 

Kan man köra trådlöst internet via fibernätet?

Absolut! Det krävs att du har en router som gör din internettjänst trådlös. Router finns i alla hemelektronik butiker. Besök dem så hjälper de dig med vilken typ av router du ska ha för just ditt hem.

 

Kan man köra trådlöst på TVn?

Ja, ta kontakt med din tjänsteleverantör och kolla vad de kan erbjuda dig för utrustning eller kontakta en hemelektronik butik.

 

Vad är en bredbandsswitch?

En bredbandsswitch är en dosa som fördelar signaler mellan dina tjänster. Den första bredbandsswitchen är kostnadsfri och levereras av kommunikationsoperatören Telia. Den kommer cirka 5-10 arbetsdagar efter att du gjort din beställning av prioriterad IP-telefoni eller IPTV. Då får du en post-avi så du kan hämta ut paketet på posten. Om boxen sedan skulle gå sönder, av t.ex. åska eller liknande, blir det en kostnad för dig som kund för den nya switchen.
Om du bor i SäBos fastigheter eller har tillkommit till fibernätet under 2012 så är bredbandsswitchen monterad hos dig vid installation.

 

Vart vänder jag mig om någon utrustning gått sönder?

Om utrustningen som du fick monterad vid installation av fibernätet gått sönder, kontakta SäKoms kundtjänst. Om någon utrustning gått sönder som ni fått i från er tjänsteleverantör, kontakta deras kundtjänst.

 

Vem äger dosan där fibernätet kommer in i min fastighet/lägenhet?

Om du har en anslutning till din villa eller lägenhet (ej Säbo) är du ägare av dosan (Orexis FTH-3 eller Inteno). Om du bor i Säbos fastigheter är det Säbo som äger utrustningen.

 

Är fibern känslig för åska?

Nej, fibern i sig är inte känslig för åska men däremot den utrustning du har i hemmet (då det är strömberoende utrustning). Om man har möjlighet - dra alltid ut samtlig utrustning vid åskoväder för att slippa trasig utrustning. Skulle åskan ha sönder någon utrustning som SäKom levererat, t.ex. Orexis FTH-3 eller Inteno, kommer en debitering göras på en ny sådan. (OBS! Detta gäller inte SäBos hyresgäster.)
Tips! Köp förgreningdosa med åskskydd som tar första och största smällen.

 

Om min utrustning, som levererats vid installation av fibernätet, har gått sönder vid t.ex. åska, kan jag byta själv då?

Vi rekommenderar inte att byta detta själv då fibern är extremt känslig och lätt går av. SäKom har tekniker som kan byta detta åt dig mot en kostnad. Skulle du byta utrustning själv och fibern går av blir du debiterad arbetskostnad (samt ev. materialkostnad) av SäKom, då vi måste skicka ut tekniker för att åtgärda skadan.

 

Om det har varit strömavbrott och mina tjänster inte börjat fungera efter att strömmen kommit tillbaka, vad gör jag då?

Starta om din utrustning så ska det börja fungera igen.

 

Sidan uppdaterad den 16 oktober 2013

Lämna synpunkt på sidan