Du är här: Säffle fibernät / Öppet fibernät / FAQ / Anslutningar/brott

Anslutningar/brott

Jag bor på landsbygden i Säffle och vill ansluta min fastighet. Hur går jag tillväga?

Ta reda på vilken förening ni hör till och ta kontakt med dem, det är med föreningen ni skriver avtal och betalar anslutningsavgiften till. Är ni osäker på vilken förening ni ska vända er till kan ni kontakta SäKom, så hjälper vi er med att ta fram vilken förening ni ska vända er till.

 

När min anslutning är klar, hur startar jag upp min anslutning mot fibernätet?

Det beror på vad du har för utrustning installerad hos dig. Har du en:
Orexis FTH-3: Koppla nätverkskabeln i uttaget på dosan och mellan din dator.
Inteno eller CTS: Koppla nätverkskabel i uttag 1 (markerad röd på dosan) och mellan din dator.
SäBo: Koppla nätverkskabel mellan uttag nr1 (små dosorna som är installerade i lägenheten) och din dator.

 

Hur vet jag om jag har kontakt med fibernätet?

Har du en:
Orexis FTH-3: Du har kontakt med fibernätet om den andra lampan som heter Länk/Trafik lyser.
Inteno eller CTS: Du har kontakt med fibernätet om WAN-lampan lyser.
SäBo: Du har kontakt med fibernätet om lampan längst till vänster (WAN) i kommunikationscentralen lyser (monterad i hallen).

 

Om Länk/Trafik eller WAN inte lyser, vart vänder jag mig då?

Kontakta SäKom kundtjänst via telefonnr 0533- 68 11 10 eller mail: bredband@sakom.se

 

Om min Länk/Trafik eller WAN lyser men min/mina tjänster fungerar ändå inte, vart vänder jag mig då?

Kontakta din tjänsteleverantör.

 

Vad händer om det är ett större fiberbrott, avgrävning?

Servicetekniker skickas ut snarast om det är ett större brott eller avgrävning. Fibernätet övervakas dessutom dygnet runt av en jour som märker om en switch ligger nere. Vi försöker förstås att åtgärda avbrott så fort som möjligt. Driftavbrott meddelas via vår hemsida under Support & felanmälan samt på vår facebooksida.

Kan jag få reda på om det är något fel under helgen om inte felet ligger hos tjänsteleverantören? Har SäKom övervakning av fibernätet?

Nej, det finns tyvärr inget telefonnummer att ringa under helgen, vi uppdarerar dock vår hemsida med driftinformation under fliken Support & felanmälan så snart vi kan. Övervakning av fibernätet sköts av kommunikationsoperatören Telia, vilka har övervakning över hela nätet - dygnet runt - alla dagar i veckan. Händer det något när SäKoms kundtjänst inte har öppet (t.ex. på helgen) skickas det ut en tekniker från Telia för att lokalisera vad som har hänt.

 

Sidan uppdaterad den 2 december 2015

Lämna synpunkt på sidan