Du är här: Herrgårdsgymnasiet / Våra program / Teknikprogrammet / Ett reportage på Teknikprogrammet

Att ha tekniken för att kunna se framtiden an

Ett reportage på Teknikprogrammet

Himlen utanför fönstren går mot en ljust blå ton och måndagseftermiddagen varslar om att kvällen kommer gå i samma tecken som resten av dagen. Vädret har under flera dagar varit varmt och skönt, och de vårkänslor man suktat efter så länge har äntligen infunnit sig. Efter en snabb tripp uppför en kortare trappa befinner vi oss på andra våningen i huvudbyggnaden. Här är man lite närmare fönstren som löper hela vägen upp mot taket, och de tunna molnstrimmorna avtecknar sig som utdragna bomullstestar långt bortanför glasskivorna. Trots att vi är inomhus, är det ändå en nästan mysig känsla som sprider sig med det varma lampskenet från ett av Teknikprogrammets hemrum. Vi går in.

 

Eleverna arbetar för tillfället med ett projektarbete i kursen Teknik 1. Man kan säga att det på sätt och vis är en avslutande examination av kursen där de får visa upp vad de lärt sig. Frukten av deras mödor resulterar i en mässa på Torget för Åk 8-besöket. Runt om på skolan sitter eleverna i grupper eller enskilt och förbereder sina projekt. Karl H sitter i sitt hemrum med en färdig prototyp av en bokhylla. Jag blir nyfiken och tittar närmare på den. Det är en bokhylla med snedställda väggar och skåror i bottenplattan. På så vis kan böckerna stå lutade men inte halka ner. Karl har tagit fram bokhyllan tillsammans med Håkan K och Pontus G. De har designat i CAD och tog självmant kontakt med Byggprogrammet, som fick färdigställa prototypen. När montrarna börjar monteras upp på Torget får man en känsla av att de här projektarbetena kommer att leverera mer än många av tidigare treors stora kurs Projektarbete. Vi får se matoljekylda datorer, en skärm med osynlig bild, den ”ultimata” spelstationen och mycket annat.

 

Man har satsat på Teknikutbildningen i år och det märks på olika vis. Den tydligaste förändringen i GY11, som handledaren och läraren på programmet Jan A ser det, är att man nu inte längre har några lokala profiler. Det finns istället inte mindre än fem inriktningar, och fyra av dem har vi på Herrgårn idag. Man har också gjort ett nappatag inom hela värmlandsregionen och slagit fast att alla ÅK 1 TE ska läsa exakt samma kurser. På det viset kan man välja att läsa en inriktning på någon annan skola i länet i tvåan, om den egna skolan inte erbjuder den. För vår del gäller detta inriktningen Samhällsbyggande och miljö.

 

Markus I visste vad han ville när han valde Teknikprogrammet. ”Det är många vägar öppna efter skolan” säger han och fortsätter med att konstatera ”och det finns i stan. Det är en fördel att slippa pendla”. Som inriktning har han också siktet klart inställt, och det låser på Produktionsteknik. Detta är den populäraste inriktningen och syftar till att eleverna går in på verkstadsindustrins maskiner, som svetsar och svarvar. ”Det ska bli roligt, och vi kommer att kunna producera allt möjligt” säger Markus.

 

De tre övriga inriktningarna man kan välja på i sitt val till tvåan är Informations- och medieteknik som lägger tonvikten vid datorer och dataanvändning, Teknikvetenskap som är en förberedelse för civilingenjörsutbildningen och slutligen Design och produktionsteknik, där man börjar med penna och papper och slutar med CAD. Amir D valde först också Produktionsteknik, men har nog bestämt sig för att byta inriktning till Teknikvetenskap: ”Jag tänker fem år framåt, och då är det den som ger bäst förutsättningar för att läsa ingenjör.”

 

Teknikprogrammet ingår i Teknikcollege, vilket är en kvalitetsstämpel för att visa att utbildningen når upp till vissa krav, med särskild betoning på arbetsliv och bransch. I detta ingår exempelvis bruket av egna arbetsplatser och datorer, för att i möjligaste mån efterlikna ingenjörens vardag i arbetslivet. Eleverna själva verkar inte ha så mycket att säga om detta, mer än att det funkar helt ok. Karl nämner också att det är skönt att ha ett ställe att falla tillbaka till under långa håltimmar. En andra stor del som stammar från Teknikcollege är att arbeta i block, vilket man börjar med under nästa år. Tanken är att lägga upp ämnesöverskridande block med exempelvis Matte, Teknik, och Fysik och läsa detta under en hel- eller halvdag i veckan. Detta ska återigen efterlikna en ingenjörs arbetsuppgifter, och eleverna kommer då ingå i grupper som får uppgifter att lösa.

 

Det går endast tre stycken tjejer i nuvarande ettan. Två av dem sitter och lägger de sista händerna vid sitt projektarbete. Amona B säger att hon valde utbildningen för att hon ville ha en stadig grund att stå på, och att utbildningen erbjuder detta. Men hon säger samtidigt att ”man får jobba för det man vill”. Det är tuffa kurser och det går inte att slappa om man vill uppnå några resultat. Bredvid Amona sitter Josefin J. Båda två tänker gå Design och produktionsteknik i tvåan. Josefin berättar att hon tycker det är kul och stimulerande att rita och teckna. Hon ser sig möjligen som formgivare i framtiden, eller för den delen arkitekt.

 

Eleverna ser framtiden an kan vi konstatera. Men allt fokus ligger inte på själva studierna. Amona berättar att det allra roligaste är ”gemenskapen mellan alla” och handledare Jan konstaterar visserligen att eleverna är hungriga på kunskap, men hans slutord är ändå att det är ”jäkligt trevliga elever och en väldigt gemytlig stämning”.

 

Text: Stefan Lennemyr

Foto: Tobbe Jonsson

Sidan uppdaterad den 15 november 2012

Lämna synpunkt på sidan