Du är här: Herrgårdsgymnasiet / Våra program / El- och energiprogrammet / Reportage från el- och energiprogrammet

Om att lysa upp vägen framåt

 

Reportage från El- och energiprogrammet

 Våren har varit här men vänt om för stunden. De tunna jackorna har naturligtvis tagits fram, men en morgon som denna ångrar man nästan att vinterns skrud ligger undanpackad på vinden. Nu är det förvisso ingen lång promenad ner till El- och Energiprogrammets (EE) lokaler, och man vaknar åtminstone till. Vägen kantas av det brungula gräset som förhoppningsvis bara om ett par veckor grönskar till. Ofta håller dock eleverna i ettan på EE till i huvudbyggnaden, men dagen till ära befinner de sig alltså i sina egna utrymmen. Innanför dörren är det tyst. Inga elever syns till och lärarnas egna kub står tom. Ett par steg in i lokalen syns så ett par huvuden ovanför dataskärmarna inuti en sal. Jag öppnar dörren och programmets ansvarige, Patric Stridsberg, bjuder på ett av sina frikostiga leenden och säger till eleverna att ”nu är han här.”

 

Ett par dagar tidigare har eleverna varit till Karlstads Universitet för en inspirationsdag kring vad man kan bli om man går datainriktningen på programmet. Genom Legorobotar och andra mindre traditionella former ville Universitetet visa upp ett annat ansikte för nya elever än vad som annars kanske brukligt är. Traditionellt brukar det vara en liten övervikt av elever som väljer att läsa till elinstallatörer gentemot de som läser till datatekniker, och i år är det likadant. Stridsberg tror att det kanske kan bero på att man känner att man ”är” elektriker när man tar examen efter tre år och har sina behörigheter. Men då har man inte räknat med de sextonhundra lärlingstimmarna som ändå återstår.

 

Framför två av datorerna sitter Henrik A och Jim F bredvid varandra. Eleverna har nyss startat upp det sista blocket av de programgemensamma ämnen - Energiteknik. Killarna hämtar för närvarande inloggningsuppgifter och ger sig in i en ny lärplattform som heter Learn WARE, vilken kommer att fungera som den grund man arbetar utifrån genom kursen. Ettan på EE består av fyra stora ämnen som läses i block. Förutom Energiteknik är det Mekatronik, Datorteknik och Elektromekanik. Första året är ganska teoretiskt, då man behöver läsa in sig en hel del för att kunna handskas säkert med elektricitet. Den kursen som erbjuder mer av praktiskt arbete är Elektromekanik. Jim lyfter fram just de praktiska momenten i den kursen som det roligaste de har gjort hittills. ”Det är kul när arbetet resulterar i en verklig pryl” säger han och syftar på de ljusstakar eleverna tillverkade. Under processens gång tränade de bland annat på att bocka plåt, borra och löda.

 

Denna typ av praktiskt arbete är något som utökas om man väljer elinstallatör i tvåan, och det tänker både Henrik och Jim göra. Henrik tycker det verkar skoj med husinstallationer och dylikt och det verkar finnas en bra marknad för installatörer efter gymnasiet. Jim har länge varit säker på sitt yrkesval och känt att detta är det han vill hålla på med. Det fanns inte riktigt något alternativ när han sökte till gymnasiet. Det intresset har han fått med sig hemifrån, men han säger också att datakursen varit nyttig och kul, och robotarna på Universitetet gav en ny syn på datatekniken.

 

Vid ett par andra datorer sitter Marcus B och Felix H. Den sistnämnde tycker också att av det de gjort hittills har de praktiska momenten varit roligast. Men han har valt Datateknik som inriktning under tvåan. Han är i och för sig inte helt säker på sitt val, men tyckte robottekniken på Universitetet erbjöd roliga tillvägagångssätt och det var intressant att se hur man fick Legorobotar att gå som man ville. Felix ser sig nog som programmerare i framtiden, och att börja jobba med det är något han ser fram emot. Annars börjar eleverna, som brukligt är på yrkesprogrammen, med arbetspraktik i tvåan. Men det är framförallt i trean som man har sin praktik ute på företagen och Marcus säger att han väljer Installation tack vare just praktiken. Dessutom, men inte i första hand därför, kan det ju också vara lättare att få ett jobb efter skolan om man gjort bra ifrån sig ute hos företagen.

 

Den stora skillnaden i GY11 jämfört med det tidigare systemet är det andra E:t i EE, vilket alltså står för ”Energi”. Detta betyder dels den nyss påbörjade kursen Energiteknik, som kommer från det förra Energiprogrammet, men det betyder också att miljöaspekterna fått ett mycket större utrymme i alla komponenter. Kristoffer A tänker sig åt det hållet med sitt val till tvåan, men går ett steg längre. Eller ganska många steg längre om så vill. Ända till Jokkmokk nämligen, och Vattenfallsteknik på Vattenfalls egen skola om han får som han vill. Kristoffer har haft ett intresse av el och energi sedan tidig ålder, och det var genom en broschyr från skolan som han fick upp ögonen för denna utbildning. Det kändes som att det skulle passa, att det utgör en trygg anställning och bra uppgifter, enligt Kristoffer.

 

Omställningen till GY11 går bra. Visserligen var kursplanerna klara sent vilket gör att de nya läromedlen kommer sent, men tidigare material går att använda i viss utsträckning. Drivet från lärarna att utveckla programmet har däremot varit fantastiskt, säger Patric, och avslöjar det stora, ämnesövergripande projektet ”Smarta Hem” man snart tänker sjösätta. Tanken med temat är att det ska utgöra en konstant faktor som eleverna lär känna ur en mängd olika aspekter och ämnen över tre års tid och som de gång på gång kan applicera nya kunskaper på. Överskådligt kan vi säga att man arbetar med det teoretiskt under ettan, praktiskt under tvåan och att man sedan avslutar med examensarbetet i trean.

 

”Smarta Hem” låter som en alldeles utmärkt idé och vittnar om ambitionen och glöden hos lärarna på El- och Energiprogrammet. Den nya riktningen programmet tar genom ytterligare fokusering på miljöaspekterna sätter programmet i förarsätet mot framtiden, men det är engagerade elever och lärare som slår på strålkastarna och väljer att lysa pp den väg som leder framåt.

 

Text: Stefan Lennemyr

Foto: Tobbe Jonsson

Sidan uppdaterad den 15 november 2012

Lämna synpunkt på sidan