Bild
Kontakt

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar som vi tror du kan tänkas vilja ha svar på.

Frågor om fiber och anslutning

Fiber, eller fiberoptik, består av överföring av ljus eller data via optiska kablar. Det är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns idag och tekniken klarar det växande behovet av hög kapacitet. Tekniken är mycket snabbare än bredband via telefonjacket.

Öppen Fiber innebär att fibernätet är helt öppet och att du själv kan välja vilken operatörer och tjänster du vill ha.

Du kan till exempel välja bredband, telefoni och tv från en och samma operatör eller blanda som du vill från olika leverantörer.

Säffle Fibernät är kopplade till Telias tjänsteplattform för Öppen fiber. Där finner du ett stort antal tjänsteleverantörer och en överiskt över erbjudande och exempelpriser för diverse bredbandshastigheter och TV-paket.

Fiber har en överlägsen förmåga att snabbt och stabilt överföra data, din internetuppkoppling blir alltså jättesnabb. Den högsta hastighet som våra tjänsteleverantörer erbjuder idag är 1 000 Mbit/s, som jämförelse brukar bredband via telejacket vara på högst 24 Mbit/s. Den höga hastigheten är till nytta om du jobbar hemifrån, tittar på tv över nätet (Play-tjänster) eller har många enheter anslutna till internet samtidigt (datorer, surfplattor, telefoner och tv-apparater).

Den höga kapaciteten i fibernätet gör inte bara att man kan få snabba tjänster, det ryms även väldigt många leverantörer att välja på. Fördelen är ett brett utbud, men även att tjänsteleverantörerna får tävla om att få dig som kund.

Efter att du tecknat avtal kommer vi att kontrasignera och skicka tillbaka en kopia på ditt avtal.

Därefter kommer du bli kontaktad för ett hembesök där vi projekterar och går igenom vart på din fastighet vi ska gräva in fibern och vart inne i fastigheten vi ska skruva upp mediaomvandlaren.

Därefter tar grävaren och fiberinstalltörerna över och utför arbete på din fastighet för att färdigställa anslutningen. Mer detaljterad processbeskrivning av en ansluting kan du läsa här: Så går en anslutning till

Vårt nät är byggt så att det ska finnas fiber till alla fastigheter längs en gata eller område.

En efteranslutning är ganska tidskrävande och det kan dröja flera månader efter att du tecknat avtal innan din fiberanslutning är klar. Vi försöker att meddela våra kunder en ungefärlig tidsplan men den kan komma att justeras både på grund av byggtekniska orsaker och väderförhållanden.

Frågor om finansiering och fakturor

I anslutningspriset ingår allt som du behöver för att kunna nyttja din fiberansluting. Projektering med hembesök, schakt i gatumark, och schakt på din fastighet från tomtgränsen och in till fasaden. På fasaden monterar vi en fasadbox och inne i huset sätter vi en så kallad mediaomvandlare där du själv kan koppla in trådlös router och tv-boxar.

Vi bygger inte ett nät inom fastigheten från mediaomvandlaren och exempelvis till tv:n, det löser du eller din tv-leverantör själv.

Du kan läsa mer om hur en ansluting går till här: Så går en anslutning till

Frågor om grävning

Frågor om tjänster

Det finns många att välja på, du kan se aktuellt utbud i portalen klicka på länken nedan till bredbandswebben.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster När anslutningen är klar hos dig, kan du ansluta din dator i porten märkt "Lan 1" på mediaomvandlaren och öppna en webbläsare så kommer du automatiskt att hamna i portalen för samtliga tjänsteleverantörer i vårt fibernät.

Du ska alltid göra din felanmälan till din tjänsteleverantör, det är de som har hela supportansvaret.

Om de finner att felet inte finns i din eller i deras utrustning så kommer de att kontakta oss på Säffle fibernät för att vi ska felsöka, men du som kund behöver bara ha kontakt med din tjänsteleverantör.

Kontakt
  • Säffle fibernät - SÄKOM

    Expedition Säffle fibernät

    SÄKOM

    0533-68 11 10

    Hamngatan 4 B, Säffle

Senast uppdaterad • 2020-01-28