Bild
Kontakt

Taxor för vatten och avlopp

Här finns taxor och avgifter som tas ut för vatten och avlopp.

Den allmänna VA-verksamheten ska vara självfinansierande genom avgifter som regleras i VA-taxan. Avgifterna som tas ut av VA-kollektivet ska täcka nödvändiga kostnader för de tjänster som levereras.

Säffle kommun, som VA-huvudman, ser regelbundet över VA-taxan för att säkerställa att den återspeglar de kostnader som uppstår både för att utöka och för att säkert driva och underhålla VA-verksamheten.

Varför höjs taxan?
Taxan för vatten och avlopp ses över varje år i Säffle kommun. De främsta orsakerna till nästa års höjning beror på ökade kostnader inom VA-verksamheten som exempelvis stigande energipriser, ökade kostnader för verksamhetskritiskt material, komponenter, varor och tjänster.

VA-verksamheten står också inför ett ökat investeringsbehov på ett alltmer åldrande ledningsnät och på kommunens anläggningar.

Utöver detta tillkommer en betydande räntehöjning 2025.

Höjningen sker för att kunna möta behoven i framtiden.

Vad innebär detta för mig?
För en normalvilla ”typhus A” med förbrukning 150 kbm innebär taxejusteringen att årskostnaden ökar från 8 781 kr till 10 977 kr, vilket innebär en ökning för kund med 183 kr/månad. Priset för en liter vatten inkl avlopp uppgår efter höjning till 7,3 öre.



Den allmänna VA-verksamheten ska enligt lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (vattentjänstlagen) vara självfinansierande genom avgifter vilka regleras i VA-taxan. De avgifter som får tas ut av VA-kollektivet (fastighetsägarna som är anslutna till den allmänna anläggningen) är endast avgifter som täcker nödvändiga kostnader för de levererade tjänsterna. Över- och underskott inom VA-verksamheten ska justeras efter tre år.

VA-verksamheten i Säffle har de senaste åren redovisat ökande kostnader. Aktuella kostnadsökningar beror i huvudsak på en uppväxling inom verksamheten i syfte att kontra ett växande underhållsbehov på kommunens VA-infrastruktur samt kraftiga prishöjningar på verksamhetskritiska material, kemikalier, el och fordonsbränsle.

För en normalvilla ”typhus A” med förbrukning 150 kbm innebär taxejusteringen att årskostnaden ökar från 8 781 kr till 10 977 kr, vilket innebär en ökning för kund med 183 kr/månad. Priset för en liter vatten inkl avlopp uppgår efter höjning till 7,3 öre.

Vatten - Anläggningsavgifter och anslutningsfrågor

Hör av dig till oss om du har frågor om anläggningsavgiften, anslutningsfrågor eller om du vill komma i kontakt med vårt laboratorium eller avloppsreningsverk.

Vattenmätare

Frågor angående vattenmätare ställs till vår mätarmontör.

Taxeinformation för vatten och avlopp

Brukningstaxa - Villaägare

Med hjälp av formeln kan du räkna ut din brukningsavgift för vatten och avlopp, med hjälp av uppgifter från VA-taxan.

Grundavgift för respektive mätarstorlek + en st lägenhetsavg. + beräknad kubikmeter*rörlig avg.kr/m3= årlig kostnad för vatten och avlopp.

I detta exempel har vi räknat med 150 m3 i vatten- och avloppsförbrukning.

2 794,15+2 794,14+150*35,94=10 979,29 kr/år

Priserna är inklusive moms.

Taxa 2 och 5

Flerbostadshus och industri - kontakta VA-verket.

Anläggningstaxa - Nybyggare

Beräkna din anläggningsavgift för vatten och avlopp med hjälp av uppgifter från VA-taxan.

Anläggningsavgifter tas ut om en anslutning till VA-verkets ledningsnät ska göras vid en ny- eller tillbyggnad av en fastighet.

I anläggningsavgifterna ingår servisavgifter för anslutningen till de olika näten, en fast fastighetsavgift, en summa beroende på tomtens storlek och en avgift per lägenhet.

Exempel på anläggningsavgift för enskild villa:

En grundavgift + lägenhetsavgift + tomt yta * kr/m2
I detta exempel har vi räknat att tomtens yta är 4000 m2.


101 807 + 8 086 + 4000 * 9,80 = 149 093 kr

Priserna är inklusive moms.

Kontakt
  • Kundservice vatten- och renhållning

    Frågor om fakturor, abonnemang, kärl och tömning av sopor

    Teknik och fritid Säffle-Åmål

    0533-68 15 89

    Järnvägsgatan 9, Säffle

    Kundservice vatten- och renhållning är stängd mellan 09:00-09:30.

    Chatta med oss! Vi svarar gärna på dina frågor. Även om vi inte är på plats kan du använda chatten dygnet runt för att själv söka fram svaret på de flesta av dina frågor.

    Vår telefontid är vardagar mellan 09:30-12:00, men via chatt når du oss hela dagen.

Senast uppdaterad • 2025-01-27