
Betyg, omdömen och lärverktyg
God närvaro och aktiv deltagande i skolan är en förutsättning för att man ska lyckas med sina studier. För att följa upp elevers studieresultat används omdömen och betyg.
I grundskolan används IST som administrativt elevsystem och som lärplattform. Som vårdnadshavare kan du genom IST:s inloggningar för vårdnadshavare ta del av ditt barns omdömen och betyg.
Har du studerat hos oss tidigare och behöver dina betyg kan du beställa betygskopior. Se mer information nedan.
Elever i grundskolan får betyg första gången i slutet av höstterminen i årskurs 6. Sedan får eleven ett nytt betyg varje termin fram till våren i årskurs 9 när slutbetyget sätts.. En betygsskala med sex steg används, från A till F. A till E står för godkända resultat och F för ej godkänt resultat. Om en elev har haft stor frånvaro som gör att det inte går att bedöma elevens kunskaper kommer ett betyg inte att kunna ges. I dessa fall sätts ett streck (-) i betygskatalogen. Läs mer om betyg på Skolverkets webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I IST Administration för vårdnadshavare kommer du åt ditt barns betyg. Du loggar in i e-tjänsten med ditt Bank-ID. Vi har tagit fram en guide hur du loggar in och hur du kommer åt funktionerna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Betygskopior
Du kan beställa betygskopior som är äldre än fem år via vår
e-tjänst. Vill du ha en utskrift av nyare betyg kontaktar du den skola som du har gått på. Tänk på att du enbart kan beställa kopior på dina betyg, i arkivet finns inga original.
I grundskolan träffas eleven, läraren och du som vårdnadshavare minst en gång varje termin för att gå igenom hur det går i skolan och hur eleven trivs. Läs mer om utvecklingssamtal och IUP-samtal på Skolverkets webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I IST Lärande för vårdnadshavare kommer du åt ditt barns omdömen. Vi har tagit fram en guide hur du loggar in och hur du kommer åt de olika funktionerna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Som ett led i skolans digitalisering får elever som går i Säffle kommuns skolor använda chromebooks i undervisningen. En chromebook är en dator där allting lagras i molnet, det går inte att ladda hem program eller spara något på själva chromebooken. Elever från och med årskurs 6 får ta med sig sin chomebook hem, övriga elever använder sin chromebook på plats i skolan.
Chromebooken används till mycket i skolans undervisning. Bland annat för att eleverna ska få tillgång till digitala läromedel och kompensatoriska hjälpmedel, men också för att eleverna ska kunna ta del av information och genomföra skoluppgifter i Google classroom.
Ett konto i Google Workspace for Education är en förutsättning för att kunna använda en chromebook. Varje elev får automatiskt ett konto och användarnamn i Google Workspace for Education när hen börjar i skolan. Kontot följer eleven under hela grundskolan. Eleven får då bland annat tillgång till:
- Google Drive (lagringsplats för dokument, filer, bilder)
- Gmail (program för E-post)
- Google dokument (program för att skriva dokument)
- Google Classroom (lärplattform)
Elevens Google-konto kan användas även om eleven inte har tillgång till en chromebook. Det innebär att eleven kan använda sitt konto även utanför skolan. I de fall skolan misstänker eller har fått uppgifter om att en elev använder sitt Google-konto för att exempelvis besöka sidor som strider mot våra riktlinjer för hantering av användande av chromebook eller svensk lagstiftning, gör vi kontroller av de sidor eleven besökt och handlar därefter. Observera att det alltid är du som vårdnadshavare som har ansvar för vad ditt barn gör efter skoltid.