Du är här: Start / Webb / Lättläst / Vem bestämmer?

Vem bestämmer?

Sverige är en demokrati.

I en demokrati är det människorna som bor i landet som väljer vilka som ska bestämma.

De som bestämmer kallas för politiker.

Du som bor i Säffle kommun är med och väljer vilka som ska bestämma här.

Det gör du genom att rösta i kommunvalet.

I kommunvalet väljer medborgarna vilka politiker som får vara med i kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige är namnet på den grupp politiker som bestämmer i en kommun. För att få rösta i valet måste du vara över 18 år.

Politikernas arbete är offentligt. Det betyder att alla kan få veta vad de gör och vad de bestämmer. Det kallas för offentlighetsprincipen.

Du som bor i kommunen kan säga till politikerna vad du tycker att de ska göra. Du kan också lämna förslag.

Här kan du läsa mer om vad politikerna gör och hur du kan lämna förslag till dem.

Kommunfullmäktige

Kommunstyrelsen

Nämnder

Offentlighetsprincipen

Säg vad du tycker

Sidan uppdaterad den 15 mars 2011

Lämna synpunkt på sidan