Du är här: Start / Webb / Lättläst / Om något allvarligt händer

Om något allvarligt händer

Det kan vara farligt att vara ute när det hänt en allvarlig olycka.

Säffle kommun har en varningssignal som varnar människor om det är farligt. En varningssignal är ett högt ljud som låter i 7 sekunder.

När du hör en varningssignal måste du gå in. Du ska stänga alla dörrar, fönster och ventiler där luft kan komma in i huset.

Du ska lyssna på radion. På radion får du veta vad som har hänt och vad du ska göra.

Den informationen kallas för VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten.

Här kan du läsa mer om hur du kan göra om något farligt händer.

Den texten är inte skriven på lättläst svenska.

Om du ser att det brinner eller att någon gör ett brott eller att någon är allvarligt sjuk eller skadad ska du alltid ringa till SOS Alarm. De har telefonnummer 112. Dit får man bara ringa om det är något allvarligt som har hänt.

Sidan uppdaterad den 15 mars 2011

Lämna synpunkt på sidan