Du är här: Start / Stöd&omsorg / Äldreomsorg / Nyckelfri hemtjänst

Nyckelfri hemtjänst

Du som har, eller ska få hemtjänst eller trygghetslarm, kommer att få ett elektroniskt låsvred, Phoniro Lock, monterat på din dörr.

Ett elektroniskt lås gör att hemtjänstpersonalen inte behöver hantera nycklar när de besöker dig, och risken att nycklar hamnar i orätta händer försvinner.

Vad är Phoniro Lock?

Det är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av dörren, hos dig som är hemtjänstkund. Du själv använder din vanliga nyckel för att låsa upp dörren. Hemtjänsten däremot kommer att använda en kod i sin mobiltelefon för att öppna din dörr.

Systemet registrerar också den tid personalen är hemma hos dig.

Det syns inte från utsidan på dörren att vi har monterat det nya låset och det är bara behörig vårdpersonal med godkända mobiltelefoner som kan använda sig av det.

Montering av Phoniro Lock

Behöriga montörer besöker dig för att montera Phoniro Lock. Låssystemet eller monteringen medför inte någon kostnad för dig och det blir ingen åverkan på dörren då det monteras i samma skruvhål som originalvreden.

Vanliga frågor och svar

Varför har kommunen infört detta?
Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.

Systemet registrerar också vem som var där, hur länge personen var där. Det innebär en bättre kontroll av att du får din hjälp enligt beslutet. Större trygghet och säkerhet för både dig och personalen alltså.

Kostar det något för mig?
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.

Påverkar det min hemförsäkring?
Nej, Phoniro Lock förändrar inte försäkringsskyddet i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen.

Hur lång tid tar monteringen?
Det är enkelt att montera och beroende på vilket lås det är samt hur förutsättningarna ser ut så tar det mellan 20 och 40 minuter.

Blir det någon åverkan på min dörr?
Nej det blir ingen åverkan på dörren

Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?
Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.

Passar Phoniro Lock på alla dörrar?
Phoniro Lock passar på mer än 95% av alla dörrar.

Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Då spärras telefonen omgående och är helt obrukbar.

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?
Nej, endast behörig personal i din hemtjänstgrupp samt larm och nattpersonal om du har de tjänsterna.

Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?
Phoniro Lock har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med Phoniro Lock krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning. För att öppna dörren med telefonen används Bluetooth/blåtand.

Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten sedan jag fått det elektroniska låssystemet?
Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.

Vad händer om jag flyttar eller säger upp min hemtjänst?
Då återställer en montör ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.

Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag använder låset?
Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt.

Hur ofta måste batterierna bytas och vem gör det?
Phoniro Lock drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. När det är lite av batteriet kvar får hemtjänsten en signal om att det är dags att byta batteri.

Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personalen från hemtjänsten.

Sidan uppdaterad den 12 oktober 2017

Lämna synpunkt på sidan